zaterdag 2 januari 2016

geen vragen a.u.b.

Net terug van een mooi muziekmiddagje in Castricum.

Very interesting place om een satsang te laten plaatsvinden.

Natuurlijk kan IK dat niet, ik heb geen enkel antwoord op jouw vragen. Het had me wel leuk geleken, daar niet van.

Ja, okay, als je me vraagt een verhaal te vertellen, bijvoorbeeld hoe mijn autobiografie is ontstaan, dan heb ik daar wel een prachtig verhaal over te vertellen natuurlijk. Ik verzin dat verhaal ter plekke. TER PLEKKE, hier, hier in het nu. Omdat alle verhalen NU worden gecreëerd.

Het zou best wel eens kunnen dat mijn hersenen niet helemaal sporen. Want het lijkt wel alsof er ergens een gaatje zit waar ‘ik ‘ door kan kruipen en contact krijg met het ‘onpersoonlijke’.
Zoals mijn jongste dochter wel eens zei, toen ze een jaar of 5 was: “Wacht even, mama, als ik met een dode wil praten moet ik even mijn radio aanzetten in mijn hoofd”.

Zit bewustzijn in de hersenen? Of is er ‘iets’  buiten mij waarmee ik kan kijken?
De hele gedachte dat bewustzijn in de hersenen plaatsvindt, lijkt vrij logisch, maar... is een gedachte! “Bewustzijn dat zich in hersenen bevindt, of daarbuiten” ... is een gedachte.
Je maakt van ‘bewustzijn’  een iets, een ding.
Je kunt andermans hersenen waarnemen als het zo uitkomt, maar het punt is: JIJ neemt ze waar, dus de waarneming vindt plaats IN jou! IN jou. I N  jou.  

De vraag of ‘het zien’ , het waarnemen van waarnemen oftewel  je bewustzijn, zetelt in de hersenen is een GEDACHTE. De vraag is een GEDACHTE en er zullen altijd nieuwe GEDACHTEN uit voortkomen. En dan wordt dat wetenschappelijk onderzocht ... als gedachte.
Niet alleen de vraag is een gedachte, maar zelfs  je leven, je lichaam, je zien, je ZIJN , je IK...en alles en iedereen die in jouw wereld verschijnen... zij  zijn niets anders dan gedachten.  Ook de beweringen die ik hier neerleg zijn niets anders dan gedachten. Ik maak dr gewoon weer wat moois van.

Okay, nu haak je misschien af. Maar dit wil ik je meegeven: als je ziet dat je lichaam en de wereld om je heen (tijd en ruimte) gelijk is aan DENKEN dan kun je ook zien dat er áchter dat denken, dát waar het denken in plaats vindt, dáar ligt je ware aard. Dat is wat je bent. Vrijheid. Ondefinieerbare vrijheid. Daar is GEEN denken.


Non non non,  stel mij geen vragen  ....Maar zingen doe ik graag voor je! 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten