maandag 18 januari 2016

Spiegelstaren

Spiegelstaren.
In mijn verhaal “De Kleuren van Zijn” kun je lezen hoe ik als 16-jarig meisje oude mensen moest wassen toen ik vakantiewerk deed in een bejaardentehuis. In die periode ontdekte ik dat, als ik onbewogen bleef staren naar mijn gezicht in de spiegel, mijn gezicht allerlei vormen aannam om tenslotte in het niets te verdwijnen.
Enige tijd geleden ontdekte ik per toeval een passage over dit gebeuren in een boek van de goeroe Osho, vroeger bekend als Bhagwan Shree Rajnesh.

Ik sloeg het open en las een hoofdstuk over ‘spiegelstaren’.  Ik moest lachen want ik had er nog nooit van gehoord, behalve dan dat ik het zelf wel eens voor de grap doe.

Osho beschrijft het volgende:
“Er zijn veel manieren om je te helpen in contact te komen met je onbewuste. “( note: Osho geeft eerder aan dat het onbewuste in zijn visie een bepaalde bewustheid is, anders kun je er nooit mee in contact komen.)” Ik kan je een eenvoudige oefening suggereren om je daarbij te helpen. Je moet ’s avonds voor je naar bed gaat een grote spiegel voor je neerzetten. De kamer moet aardedonker zijn. Je zet een klein kaarsje naast de spiegel maar wel zo dat de kaarsvlam niet rechtstreeks in de spiegel reflecteert.Alleen je gezicht moet in d espieg te te zien zijn, niet de vlam. Staar onafgebroken in je eigen ogen in de spiegel zonder te knipperen. Dat experiment duurt 40 minuten en na een dag of drie kun je de hele tijd blijven staren zonder te knipperen. Zelfs als er tranen komen opwellen, laat ze maar komen, maarknipper niet. En blijf in je ogen staren. Na een dag of twee, drie, word je je bewust van iets heel eigenaardigs: je gezicht begint andere vormen aan te nemen. Je kunt er zelfs bang voor worden! Het  gezichti n de spiegel neemt andere vormen aan. Af en toe zal er een heel ander gezicht opduiken, een gezicht waarvan je nooit geweten hebt dat het bij jou hoorde. Maar alle gezichten die je ziet horen bij jou. Je onbewuste begint te exploderen. Die gezichten,  die maskers, horen allemaal bij jou. En soms kun je zelfs een gezicht waarnemen dat in een vorig leven bij je hoorde. Na een week trouw oefenen – iedere avond 40 minuten staren – wordt je gezicht een constante stroom veranderingen. Er blijven allerlei gezichten komen en gaan. Na drie weken weet jeniet meer welke van die gezichten jouw echte gezicht is. Je herinnert je je eigen gezicht niet meer want je hebt er zoveel verschillende zien komen en gaan. Als je door blijft gaan gebeurt er op een dag iets uiterst merkwaardgs: opeens zie je helemaalgeen gezicht meer in de spiegel ! De spiegel is leeg ! Je staart in de leegte; er is helemaal geen gezicht meer. Dat is het moment ! Doe dan je ogen dicht en maak kennis met je onbewuste. Als er geen eichtmee t zien is in de spiegel, moet je je ogen dicht doen. Dit is een uiterst belangrijk moment. Suit je ogen, kijk naar binnen en je komt oog in oog met je onbewuste. Je zult naakt zijn, helemaal naakt : zoals je bengt. Alle bedrog valt van je af. Dat is je ware gezicht... “
Uit: Meditatie – Osho

Dat spiegelstaren is een heel sterke – een uiterst sterke – techniek om je eigen afgrond in te kijken en kennis te maken met je eigen naakte realiteit.Het is een vorm van mediteren dat ‘Tratak’ wordt genoemd en wordt ook wel gedaan met een foto van de goeroe zelf. Je bewustzijn  moet in je ogen gaan zitten, dan houdt je denken vanzelf halt. Als je hele bewustizjn zich geconcentreerd heeft in de ogen, hebben je hersens geen energie meer over om na te denken, aldus Osho.

Hierboven beschrijft hij dat deze meditatie wel drie weken kan duren voordat  je bereikt dat je gezicht in de spiegel verdwijnt. Maar misschien kan je het zomaar laten gebeuren, binnen een paar minuten ! Gewoon eens proberen dus.

Zelf denk ik dat het hierbij belangrijk is dat je geen betekenis legt in het gezicht dat je ziet veranderen. Zodra je denkt: hee waar is mijn gezicht, zie je onmiddellijk weer je eigen gezicht weer terug...  Wees niet bang, maar verwonder je.  Er zijn zoveel optische truukjes mogelijk, je brein zal er alles aan doen om betekenis te geven aan dat wat je ziet. Het fenomeen ‘verdwijnen van je gezicht in de spiegel’ is een ervaring waar je de betekenis ‘verdwijning’ aan geeft. Je zult dus op zoek gaan naar deze verdwijning, je hoopt dat je ziet dat je gezicht verdwijnt. Maar het gaat nietom het zien van het nietgezicht, maar om de ervaring van het proces. Die ervaring wordt gezien, en om dát zien gaat het. Hecht niet al te veel waarde aan meditatietruukjes; jij bent alles wat in jou verschijnt ! Zowel stilte als nietstilte. Zowel vorm als nietvorm.

Als Osho beschrijft dat je oog in oog komt je onbewuste en je dan naakt zult zijn is dit bedoeld als een aanwijzing.  Je ware gezicht kun je namelijk nooit zien of ervaren, je ware gezicht is datgene waarin alle vormen en betekenissen verschijnen.  Dat wat jij werkelijk bent.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten