zaterdag 19 december 2015

De truc

English Version
Vandaag de eerste dag op Schiermonnikoog. Ik kom al sinds mijn geboorte naar dit eiland, mijn moeder is daar namelijk geboren en getogen. Schiermonnikoog is het eiland van de liefde en van de leegte.  
Vandaag ervaarde ik een geweldig geluksgevoel toen ik fietste over het eiland en genoot van de prachtige surrealistisch kleuren. 
En daarom dit: Wat ik je vandaag wil laten weten is dat iedere ervaring GEZIEN wordt. Door jou! De truc is: identificeer je met de getuige, de toeschouwer en BLIJF DAAR.

Ik zeg: ‘de truc’ , want identificatie met wat dan ook is een truc. Het heeft te maken met het richten van je aandacht. Je aandacht richten op je lichaam is erg makkelijk, dat gaat vanzelf omdat je dat gewend bent. Je bent gewend je te identificeren met je lichaam. Je kunt je aandacht richten op een rekenvraagstuk of op je werk of ...bedenk maar iets, het is voor iedereen weggelegd.

 Maar... hoe kun je aandacht richten op bewustzijn? Op dát wat ziet? Op dát wat per definitie zichzelf niet kan zien? Het kan eigenlijk ook niet. Het kan niet omdat je in wezen de aandacht zélf bént. Aandacht die aandacht richt op aandacht, bewustzijn dat zichzelf bewust is... Heel eigenaardig...

Er iets vreemds aan dehand. Het lijkt er op dat je toch iets kunt DOEN hiermee (ik zeg expres ‘lijkt’  op dit niveau). Daarom zijn er ook leraren, goeroes (en iemand zoals ik) die voelen dat zij er naar moeten wijzen. Dat zij er naar KUNNEN wijzen. Dat zij anderen erover willen vertellen in de veronderstelling dat de ander er geen weet van heeft. Maar eigenlijk is dat volstrekt overbodig. Waarom? Omdat iedereen – jij ook - weet wie of wat hij van nature is. Je kunt hard roepen dat jij niks weet en de zogenaamde ander wel, maar... je kunt ook bedenken /geloven dat jij je aandacht perfect kunt richten op het grote Niets, het Bewustzijn, de Aandacht.
Dit bedenken of geloven is een maniertje, het is een truc om jezelf te sturen naar die aandacht. Dat is wat veel mensen oefenen tijdens meditatie. Het oefenen in het slechts KIJKEN naar je sensaties die je ervaart. Deze oefening of meditatie hoef je niet alleen toe te passen tijdens het mediteren op die speciale tijden met je meditatieclubje. Je kunt het altijd toepassen, elk moment van je bestaan.

Wat ik je vandaag wil laten weten is dat iedere sensatie, iedere ervaring GEZIEN wordt. Door jou! Ik wil je laten weten dat iedere ervaring van vreugde en geluk tijdens meditatieve momenten heel erg mooi meegenomen is, maarrrr ... dat dat niet is wat jij wérkelijk bent. Wat jij wérkelijk bent is dátgene waar deze ervaringen IN plaats vinden.

Ik wil hier nog wel een kanttekening aan toevoegen. Een hele mooie TRUC  is, als je op zoek bent naar de waarheid over jezelf, dat,  alles wat jij als positief ervaart, alles waar jij blij van wordt, dat kun je aannemen als WAAR. Alles wat jij als negatief ervaart kun je onmiddellijk aannemen als ONWAAR. Gooi het weg. Het is NIET WAAR. Daarmee bedoel ik niet dat jij je negatieve gevoelens moet gaan ontkennen, maar dat waardoor jij je negatief gaat voelen is iets bedachts van je persoonlijkheid, je identiteit waar jij in gelooft. Stop met geloven daar in als het jou slecht laat voelen. Alles wat jou je slecht laat voelen is domweg niet waar.

Tot slot wil ik  nogmaals benadrukken  dat iedere sensatie, iedere gedachte of gevoelens over waarheid of onwaarheid (zoals in de alinea hierboven) in feite altijd plaatsvinden IN jou. De ervaringen zijn niet JOU. Jij bent datgene waar de ervaringen IN plaats vinden.

(Een volgende 'stap' is dan dat er in wezen geen scheiding bestaat tussen datgene waarIN jij en je ervaringen plaatsvinden, je ervaren en dat wat ervaart. Maar da's een beetje too much for now. ) 



Geen opmerkingen:

Een reactie posten