woensdag 23 december 2015

Geloof

English version

Het hangt effe van geloof af ..
Wat is dit allemaal, wat is dit, wat ben ik, wat is het heelal.... ik had ooit eens een vreemde ervaring als 15-jarige, waarbij ik deze vragen hardop uitschreeuwde. Midden in de nacht, op een verlaten voetbalveld in Engeland, Isle of Wight. Ik en een vriendin waren uit geweest en de disco kon mij niet boeien,maar de sterrenhemel daarentegen fascineerde me.
Het was vanuit de disco een dik half uur lopen naar ons gastgezin en we sneden de weg behoorlijk af door dwars over voetbalvelden te lopen. We hadden een hoop plezier, zij was mijn bbf’er (best friend ever) en zij hield van dansen en ik hield van me afvragen waar ik mij bevond en of God bestond.
Meteen nadat ik die vragen het heelal in schreeuwde – misschien was ik wat aangeschoten, dat mocht toen al op mijn leeftijd, al zal het wel stiekem gegaan zijn dan – gebeurde er iets heel merkwaardigs. Het leek alsof er een enorme engergiewervelstorm van bovenaf door mij heen wervelde door de aarde en weer terug. Ik tolde rond en rond en riep naar mijn vriendin: SHIT!!! Wat gebeurt er! Wat gebeurt er! En ineens wist ik het antwoord op die vragen die ik geschreeuwd had.
Nadat ik uitgetold was (het leek wel een soort van epileptische aanval, mijn vriendin schrok zich rot, maar we kregen de slappe lach en bleef ik nog een tijdje narillen), werd het heel stil, ik werd heel erg kalm. Ik vertelde haar mijn antwoord: “het hangt allemaal effe van het geloof af. Waarheid hangt af van wat je gelooft. Dat is het antwoord. het is een kwestie van geloof, van wat je er zelf van bakt. Wat je zelf creëert.  God zei het net zelf tegen me. “ Op de één of andere manier voelde het als een enorme bevrijding. Het betekende dat ik alles kon geloven wat ik maar wilde. Ik kon mezelf maken, ik kon mezelf breken.  Ik kon alles zijn, ik kon  niets zijn.
Maar ehmm... door die kalmte die ik over me heen had gekregen vond ik het belangrijker om  steentjes te gaan gooien tegen het slaapkamerraam van een vriendje en durfde ik hem toen pas te vertellen dat ik toch echt niet verliefd op hem was. Nadat hij mij omhelsde met een  “nou ja, jammer dan voor mij” ben ik gaan slapen en moesten er in de jaren daarna mij nog een aantal ervaringen overkomen voordat ik het Antwoord van die Nacht echt interessant begon te vinden. Antwoorden vond ik dan ook niet in specifieke ervaringen.  Antwoorden vond ik toen ik me afvroeg wie de vragen bedacht had.
Ps, ik wilde eigenlijk iets schrijven over leven en dood, maar het ging ineens hier over. Ik vond namelijk een dode zeehond op het strand 
vanmorgen op het strand

Geen opmerkingen:

Een reactie posten