maandag 28 december 2015

Ervaring van Eenheid

English Version
Vroeger besteedde ik niet zoveel aandacht aan bijzondere ervaringen. Wat ik zocht was waarheid, die ene allesomvattende waarheid. Ik wilde antwoorden op mijn vragen. Als ik spirituele ervaringen kreeg - zij overkwamen me spontaan en ik benoem ze pas achteraf als zodanig - had ik al snel door dat die ervaringen bijzonder zijn, maar vergankelijk. Ze komen en ze gaan.
Ik kan er wel een paar noemen, en ik zal er ook een aantal vergeten zijn.
Een ervaring die ik had aan het Amsterdamse IJ en in een speeltuintje in de zandbak gaven mij het inzicht dat er eenheid ervaren kan worden omdat ik en alle andere mensen in principe dezelfde dingen waarnemen: wolken, hemel, bomen, dieren enz. Dus op een bepaald niveau ziet iedereen hetzelfde, zij het dat de waarnemingen net even anders opgevat worden zoals dat  individueel passend is.
Daarnaast overviel mij (aan het IJ) het ongelofelijke inzicht dat ik niets bezit, ik bezit geen inzicht, geen weten, geen nietweten, ik bezit niet eens mijzelf. Deze ervaring was een upsidedown-andersom-ervaring.
Ook had ik eens een overweldige ervaring terwijl ik gewoon achter m'n pc zat. Het was alsof er een stop in mijn hoofd doorsloeg, mijn hele huiskamer leek te verdwijnen en ik kon alleen maar energieën waarnemen en ik dansde als een dolle professor Barabas over de tafel en bank die niet werkelijk bestonden op dat moment, ik leek te vallen in een tijdloze ruimte. Maar goed, ging ook voorbij, die ervaring.
En nu komt het cruciale punt, wat mij betereft.  Alle ervaringen uit mijn verleden zijn niet werkelijk. Zij hebben niet werkelijk plaatsgevonden. Zij vinden pas plaats op het moment dat ik ze hierboven beschrijf.  Zij zijn slechts werkelijk in het NU. Zij verschijnen in mijn verbeelding NU. Ik creeer ze wezenlijk nu hier ter plekke. Ik benoem ' ervaringen,' ik benoem ' verleden' , ik benoem tijd en ruimte. Het wordt nu gedaan. Nu.
Nu kun je denken: ja,  maar toen was het toch ook een nu?
Niks mee te maken. Toen IS nu.

Dit filmpje maakte ik toen ik helemaal leek te verdwijnen als persoon in de schoonheid van de kleuren op het strand. Op elk moment dat dit filmpje in jouw waarneming verschijnt, is NU. 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten